Sök:

Sökresultat:

599 Uppsatser om Tyska inlärare - Sida 1 av 40

Tysklands agerande i libyenkonflikten : Fortsatt normalisering?

Den hÀr uppsatsen handlar om hur inrikespolitiken i Tyskland pÄverkar det tyska utrikespolitiska handlandet. Den tar sin utgÄngspunkt i det tyska beslutet att inte delta i insatsen i Libyen och att lÀgga ned den tyska rösten i Förenta Nationernas (FN) sÀkerhetsrÄd..

Stökigt pÄ musiken?

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka om musikla?rare och klassla?rare i a?r 1 ? 3 reagerar pa? och agerar mot olika eller liknande ordningsproblem. Metoden som anva?nts a?r observation och urvalet av deltagare a?r la?rare och elever i fem olika klasser.Min uppfattning var till en bo?rjan att skillnaden i vad musikla?rare och klassla?rare korrigerade, var stor. Resultaten av observationerna visade dock att likheterna var fler a?n skillnaderna.

TillgÀngliggörande och bevarande av raritetssamlingar : En diskursanalys av uppfattningar hos ledande företrÀdare vid Stockholms och Uppsala universitetsbibliotek

In this thesis, rare book collections in university libraries are studied. University libraries function primarily as service institutions for students and researchers. Rare book collections may to some extent be seen as a part of this service. Stockholm and Uppsala University Libraries are the focus in this thesis. They participate because of their difference regarding their rare book collections.

Motivationsskapande metoder ityskundervisning : en studie av lÀrarnas sÀtt att effektivisera undervisningen

Detta examensarbete Àr en undersökning av metoder som lÀrare i tyska pÄgymnasieskolan anvÀnder för att intressera och motivera sina elever. Eftersom intressetför tyska som sprÄk och Àmne Àr betydligt mindre Àn till andra frÀmmande sprÄk, harjag undersökt lÀrarnas sÀtt att utöva ett positivt inflytande pÄ elever som kan hjÀlpa tillatt förhindra elever frÄn att avsluta sina studier i tyska. I min undersökning har jaganvÀnt en kvalitativ metod, d.v.s. intervju av fyra tyskalÀrare pÄ gymnasieskolan.Resultatet visade att de mest effektiva och motivationsskapande metoderna Àrverklighetsanknutna och elevaktiverande och att variation i undervisningen Àr enavgörande faktor som hjÀlper lÀrare i tyska att skapa ett positivt inlÀrningsklimat iklassrummet.

Att översÀtta tysk marknadsföringstext pÄ webben. En översÀttningsvetenskaplig studie om placering av satsdelar i svenska fundament respektive tyska Vorfeld

Denna undersökning analyserar Vorfeld och fundament i tyska marknadsföringstexter i översÀttningar av dem till svenska, för att ta reda pÄ hur dessa skiljer sig mellan sprÄken. Slutsatsen av undersökningen Àr att tyskan och svenskan i normala fall placerar subjekt eller adverbial i initial position. Andra satsdelar innebÀr oftast betoning..

Hur nationell kultur pÄverkar organisationskultur : En studie om kultur i tyska företag pÄ den svenska marknaden

Denna studie behandlar hur den tyska nationella kulturen pÄverkar organisationskulturen i tyska dotterbolag med verksamhet i Sverige. Antropologen Geert Hofstedes studie om kulturdimensioner samt forskning inom samma omrÄde har legat till grunden för teoridelen. Den existerande forskningen har kompletterats med en fallstudie pÄ fyra tyska dotterbolag i Sverige, dÀr fyra intervjupersoner har bidragit med sin erfarenhet. Den insamlade datan har analyserats för att se hur nationell kultur pÄverkar organisationskultur. Datan har sedan analyserats utifrÄn tidigare forskning gjord pÄ samma omrÄde.

En intervjustudie av l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Hur beskriver klassl?rare, speciall?rare och logopeder att de arbetar och samverkar?

Syftet med studien ?r att ?ka kunskapen om vilka undervisningsmetoder som klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver att de anv?nder f?r att utveckla l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Vidare kommer vi att unders?ka hur klassl?rare, speciall?rare och logopeder beskriver sin och varandras yrkesroll, samverkan och utveckling av samverkan f?r att fr?mja l?sf?rst?else hos elever med autism p? mellanstadiet. Studien genomf?rdes med en fenomenologisk ansats och ett relationellt perspektiv samt sociokulturell teori som grund. Datainsamlingsmetoden utgjordes av sex semistrukturerade intervjuer med klassl?rare, speciall?rare samt logopeder.

Den kompetenta yrkesla?raren - hur yrkesla?rare pÄ Restaurang- och livsmedelsprogrammet ser pÄ yrkeskompetens

Anledningen till att jag valde att go?ra en studie om yrkesla?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn pa? kompetens, bottnade i en nyfikenhet i hur dessa la?rare kombinerade yrkeskunskap med pedagogik. Ansa?g dessa yrkesla?rare att yrkeskunskap var det centrala eller skulle fo?rdelningen mellan pedagogik och yrkeskunskap vara mer ja?mnt fo?rdelad? Syftet med denna studie var att underso?ka yrkesla?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammets syn pa? sin yrkeskompetens. Anledningen till begra?nsningen att endast anva?nda mig av la?rare pa? Restaurang- och livsmedelsprogrammet beror pa? att det a?r inom detta omra?de jag sja?lv a?r verksam, och da?rmed a?ven intresserad av.

Informationsstruktur och lexikon ? Avvikelser i texter skrivna av tyska inlÀrare i svenska

Specialarbete, 15 hpSvenska som andrasprÄkSSA133Ht 2011Handledare: Julia Prentice.

Heterogenitet eller homogenitet i ett urval av lÀroböcker i tyska

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka som fÄr representera de tysksprÄkiga lÀndernas befolkning i nÄgra lÀromedel i tyska. Undersökningen fokuserar pÄ hur aspekterna etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell lÀggning skildras i lÀroböckerna. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning, frÀmst rörande lÀromedelsanalys, med inriktning pÄ de valda aspekterna. Med hjÀlp av textanalys har jag undersökt fyra olika lÀroböcker i tyska för grundskolan. Sammanfattningsvis förekommer fÄ skildringar av personer med annan etnisk tillhörighet Àn tysk i de granskade lÀroböckerna, ingen med annan sexuell lÀggning Àn heterosexuell, endast en funktionshindrad och religion förekommer mycket sparsamt.

BlÄs bort dammet frÄn de Àldre boksamlingarna! : En studie om folkbiblioteks bevarande av bokligt kulturarv

The aim of this study is to examine Swedish public libraries preservation of rare book collections. In this study a rare book is rare when it become over a hundred years. I will investigate if libraries have any written policies or plans when it comes to preservation and also what the librarians? opinion about rare book collections are. This is of interest because public libraries have a lack of responsibility when it comes to preservation.

Lieber Deutsch! : En studie av faktorer som styr elevernas val av tyska pÄ gymnasiet, samt av attityder till Tyskland och det tyska sprÄket

Studien fokuserar pÄ elevers val av tyska pÄ gymnasiet, deras tillgÄngar och investeringar samt attityder till Tyskland och det tyska sprÄket. UtgÄngspunkt för studien Àr Bourdieus utbildningssociologi. Som grund till studien ligger en enkÀtundersökning dÀr sammanlagt 132 elever frÄn sex gymnasieskolor i VÀsterÄs deltog. Resultatet visar att det frÀmst handlar om elever, vars förÀldrar har en hög utbildningsnivÄ och social klasstillhörighet. Det finns Àven en myckenhet av Àrvt sprÄkkapital i hemmet, vilket blir tydligt genom att det förutom de stora europeiska sprÄken Àven talas 30 olika sprÄk i denna grupp, antingen av eleverna sjÀlva eller minst en av förÀldrarna.

MÀnniskan, samhÀllet och omvÀrlden. : En undersökning av ideologireproduktionen i svenska och tyska samhÀllskunskapsböcker.

I detta arbete undersöks det ideologiska meningserbjudandet inom temat samhÀllsekonomi i samhÀllskunskapsböcker för gymnasieskolan. Syftet Àr att ta reda pÄ om det finns en ideologireproduktion i lÀromedel och i sÄ fall vilka ideologier som företrÀds, samt att jÀmföra dessa perspektiv i en internationell kontext mellan tyska och svenska lÀroböcker. Undersökningen sker genom ideologianalys och en kvalitativ textanalys genomförs med hjÀlp av idealtypskonstruktioner av de tre klassiska ideologierna konservatism, liberalism och socialism. Resultatet visar att lÀroböckerna innehÄller ideologifragment dÀr de liberala och socialistiska perspektiven dominerar. Det finns fler likheter Àn olikheter mellan de tyska och svenska lÀroböckerna, men de svenska lÀroböckerna har en nÄgot mer socialistisk ideologireproduktion och de tyska en mer liberal.

Som en bla?nande borg i fo?rla?ngningen : En analys av den tyska o?versa?ttningen av Pa? fja?lltur: Sarek med fokus pa? termer och bildspra?k

Uppsatsen utgo?r en analys av utvalda delar av den tyska o?versa?ttningen av guideboken Pa? fja?lltur: Sarek av Claes Grundsten. Fokus i analysen ligger pa? o?versa?ttningen av termer och bildspra?k. Syftet med analysen var att underso?ka hur o?versa?ttaren pa? tyska har a?tergett naturbeskrivningarna som speglas i termerna och bildspra?ket, och hur denna a?tergivning pa?verkar la?sarens uppfattning av boken.

Deutsch macht spaß! Oder?

Detta arbete Àr en undersökning om tyskans popularitet bland elever i grundskolan och vad som behöver göras för att tyskan ska bli ett eftertraktat sprÄk att lÀra sig. Jag har valt att göra en kvalitativ enkÀtundersökning med fyrtiotre elever som lÀser tyska och spanska och följt upp detta med intervjuer av en elev och en lÀrare. Min slutsats Àr att det Àr samhÀllets fel att elever har en negativ uppfattning om tyskan och att det Àr skolan som bör ta sitt ansvar och fÄ dessa elever att förstÄ hur viktigt det Àr att kunna fler sprÄk Àn engelska. En annan aspekt Àr att eleverna behöver lÀra sig tyska pÄ ett annat sÀtt Àn förr i tiden dÄ grammatiska termer var viktiga för att behÀrska sprÄkets elementÀra grunder..

1 NĂ€sta sida ->